donderdag 26 februari 2009

Toeval is wat je toe valt

Gisteren heb ik geblogd over de dood. Dat was eigenlijk al eergisteren, maar één blogje per dag lijkt me meer dan genoeg. Dus plaatste ik het pas gisteren. Maar het artikel was al eerder in de kosmos beschikbaar.
Gisteren stortte er een vliegtuig neer van Turkish airlines. Ijn Nederland! In een weiland. Er vielen doden. Is dat nu mijn schuld? Of is dat toeval? En wat is toeval, een wiskundige curiositeit of een knipoog van God?

Ik heb een hekel aan God, dus ik heb liever niet dat hij knipoogt tegen mij. En dit soort knipogen is al helemaal slecht voor z'n beeldvorming, al valt daar vanuit zijn perspectief weinig meer aan te doen. Het is meer een bevestiging van wat ik al dacht. Bovendien: "Als God knipoogt, moet je wel omhoog kijken" (Squire Rushnell, Forum Amsterdan, 2006). En ik keek niet.

"Waarom heb je dan dat boek, Albert?"

Soms zit ik vol vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten